Zorgrobot helpt steeds meer klanten

29 januari 2020

‘Ik krijg weer dingen gedáán’

Ze lijkt op een struisvogelei. Maar dan met een jasje aan, een bos bloemen op het hoofd en digitaal knipperende oogjes. Veel mensen moeten een beetje lachen als ze haar voor het eerst zien. Toch is zorgrobot Tessa serieus de reden waarom steeds meer klanten van het Buurtteam actiever, zelfstandiger en positiever in het leven staan. Zoals Robert (63), die sinds november een eigen ‘Tessa’ in huis heeft. ‘De impact is verrassend.’

Robert vindt het lastig om planningen te maken voor zijn privéleven en uit zichzelf iets te doen. Ook als hij het wel leuk of nodig vindt, zoals hardlopen, de was ophangen of iemand bellen. ‘Dat komt door mijn autisme. Zonder externe structuur en impuls blijf ik op de bank zitten. Aan het eind van de dag heb ik dan niets gedaan. Hoogstens een spelletje op mijn telefoon. Héél frustrerend.’

Zorgrobot uitproberen

‘Na twee universitaire studies heb ik meerdere mooie banen gehad’, vertelt Robert. ‘Werken ging lang goed. Maar toen raakte ik zwaar overspannen, kwam ik alleen thuis te zitten, werd ik depressief en deed ik uiteindelijk nauwelijks nog iets.’ Via zijn huisarts en de GGZ kwam hij terecht bij Buurtteam Kanaleneiland. Daar hielpen ze hem aan een dagbesteding: vrijwilligerswerk dat weer wat structuur terugbracht.
 
Ook was er een buurtteammedewerkster die Robert op vooraf afgesproken momenten in de week belde. Of na haar werk even langsfietste als ze naar huis ging. ‘Dan zei ze bijvoorbeeld: “Robert, je wilde nu hardlopen.” En dan ging ik. Anders niet.’ Zo ging het een jaar of vier goed. ‘En toen kwam de buurtteammedewerkster met het voorstel om Tessa uit te proberen. Ik had nog nooit van die robot gehoord, maar het leek me interessant.’

Externe impuls voelen

Hoe Tessa precies werkt? ‘Het is een soort pratende agenda. Ik voer via mijn mobiel of tablet zinnen in bij specifieke dagen en tijden. Zoals voor dinsdag 10 uur: “Je moet nu de was doen.” En die zinnen spreekt Tessa dan op die momenten uit.’ Daarmee neemt Tessa de rol over van de bellende buurtteammedewerkster. ‘En dat gaat echt fantastisch’, zegt Robert. ‘Ik ben verrast dat het zo goed werkt. Het buurtteam ook trouwens.’

Tessa heeft inmiddels zelfs impact als ze níets zegt. ‘Alleen al het feit dat ze me aankijkt, vanuit een hoek van de woonkamer, is nu voor mij genoeg om mijn planning voor ogen te zien, een externe impuls te voelen en in actie te komen.’ Pas als de robot uit zicht is, is dit effect verdwenen. ‘Ik heb haar ook een tijd in een andere kamer gezet, maar dat ging mis. Kennelijk heb ik echt iets nodig wat me aankijkt om me in beweging te krijgen.’ 

Eenzaamheid terugdringen

‘De robot geeft me rust´, zegt Robert. ‘Niet dat ik verwacht nooit meer slechte periodes te krijgen. Maar ik krijg dankzij Tessa weer veel dingen gedaan en dat is erg bevredigend.’ Hij zou de innovatie ook zeker aanraden aan anderen. ‘Niet alleen aan vergeetachtige ouderen. Evengoed aan mensen die moeite hebben met plannen, zoals ik. Bij mij werkte het meteen. Wellicht bij anderen ook!’ 

Misschien zou Tessa voor sommigen zelfs eenzaamheid kunnen terugdringen, zegt hij. ‘Maar daarvoor mag het allemaal nog wel wat interactiever. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als je hardop kunt vertellen wat je op welk moment wilt doen. En dat zij dan zegt: “Oké Robert, ik laat je weten wanneer het zover is!”