Het overzicht vervalt in crisissituatie
Met de kaart in handen zou de patiënt zichzelf moeten kunnen de-escaleren. Maar de toegevoegde waarde van een behandelaar aan de andere kant van de lijn is groot constateert Jet. ‘In principe kan de cliënt het zelf. Maar in een crisis vervalt de logica. We weten van ervaringsdeskundigen hoe het eraan toe gaat. “De beslissing of ik ja of nee ga drinken maak ik in één seconde”, vertelde iemand die is afgekickt van zijn alcoholverslaving. Dan heb je iemand nodig die je bij de hand neemt. Daarom moet de mogelijkheid tot alarmering ook heel laagdrempelig zijn.’
Opzienbarende resultaten in pilot
Een pilot onder zestien patiënten van Parnassia Groep loopt inmiddels een jaar, in de wijken Bohemen en Waldeck in Den Haag. De resultaten zijn opzienbarend. In negen van de tien gevallen slagen de FIP-triagisten erin om een alarm te de-escaleren. Twee van de drie patiënten vinden het gebruik van personenalarmering zinvol. ‘Het geeft me een veilig gevoel, ook als ik alleen ben.’ Hetzelfde aantal ervaart het contact met de hulpverlener aan de andere kant prettig en positief. De positieve cijfers zijn zelfs nog geflatteerd, constateert Ivo. ‘Voor een aantal mensen geldt dat personenalarmering een preventieve werking heeft. Voordat zij over een eigen device beschikten kwamen ze vaker in een dreigende crisis terecht. Die mensen hebben baat bij FIP Zorgcontact, maar we zien dat helaas niet altijd terug in de cijfers.’ Opvallend is ook dat de gemiddelde gespreksduur beperkt blijft tot veertien minuten. Ivo: ‘Wat ik hoor is dat de gesprekken heel zorgvuldig worden uitgevoerd. Er wordt echt goed geluisterd naar mensen. Ik denk dat een triagist met het plan en de bejegeningswijze van mensen in een kwartier heel goed werk kan doen. Slechts een enkele keer is het de triagist niet gelukt om de spanning terug te brengen.’
Groter gebied in Den Haag
Door de positieve ervaringen komt nu een groter gebied in Den Haag in aanmerking voor FIP Zorgcontact. Niet voor iedere psychiatrische patiënt is het de oplossing, constateert Ivo. ‘Dit geen oplossing voor mensen die niet op een adequate manier om hulp kunnen vragen.’ Ook al is het initiatief gestimuleerd door de bezuinigingen, FIP Zorgcontact zou de psychiatrische zorg zelfs kunnen verbeteren denkt Ivo. ‘Als je opgenomen wordt ben je even uit je vertrouwde omgeving. Een patiënt die na een opname weer thuiskomt, moet het dagelijkse leven weer oppakken. Veel liever behandelen we mensen in de thuissituatie, op de plek waar ze wonen en leven.’